Varma tossingar!

Är det fler än jag som får uppsvällda och jättevarma fötter när ni går mkt? Det spelar ingen roll vad jag har för skor eller vad det är för väder, fötterna döööör av värme. ( men de är inte svettiga!!)
Sitter med benen i högläge och intar dagens andra kaffekopp!

Funderat lite på det där med vikt och sådant. Jag tror problemet med att folk väger för mkt, det är att maten helt enkelt är så himla lätt tillgänglig! Nu när jag är hemma från semester, då kan jag äta när jag vill , vad jag vill och hur mkt jag vill. Och då är det väl inte konstigt att man kanske tolkar trötthet, rastlöshet och andra känslor som hunger. För maten finns ju hela tiden där och kan dämpa dessa känslor. Jag har däremot lärt mig att tolka mina känslor och kan hålla en  dialog med mig själv. Vill jag äta macka till mellanmål? Eller är jag bara törstig kanske? Är jag trött och borde sova istället för ta en skål keso med socker eller frukt.
Min poäng är att när jag var utomlands, då tappa ja lite PYTTE lite i vikt pga att jag inte smååt heeela tiden. Hemma i sverige blir man stressad och pressad " sex Mål mat om dagen" eller " ÄT NYTTIGT" Men faktum är att man hittar "sin vikt" och då kan man äta ibland lite mer av det goda, ibland väldigt onyttigt bara man håller sig till en mindre mängd.
Det jag lärt mig av semestern är iallafall att
1. man kan äta baguett ( VITT BRÖD) & croissanter i 1 vecka till frukost och inte gå upp något i vikt.
2. man kan äta 3 mål om dagen utan att ämnesomsättningen helt dör ut. ( då pratar vi 14 dagars period)
3. frukosten kan bestå av två ynka rostbröd med marmelad och jordnötssmör och man kan va mätt på det.

Slutsatsen är att jag inte vill säga att hälsosamt är fel, utan att övedriven livsstil. Åt vilket håll det än pekar åt, är fel! Man ska inte lyssna på ALLT tidningar skriver och man måste faktiskt börja se till sin egna kropp. Den har olika behov. Min mage tex är mitt problemområde. JAG KAN INTE ÄTA vad jag vill alltid, för då SKITER jag på mig. Det är faktum och det har jag accepterat och lär mig ständigt vilka råvaror som funkar eller inte funkar för mig.
Tycker bara det är ledsamt när omgivningen eller folk i allmänhet blir så hetsiga i hur allt ska vara och hur nyttig man "måste" vara.. Come on people, rör på er, ät lagom och skratta.

Det är det jag ska försöka leva efter denna höst och året ut. "Motion, lagom bra kost,glädje" så tror jag resten av delarna lägger sig på plats ! 

Ego-pics från frankrike i all ära


:)

Kommentarer
Postat av: suzan

ang dina tossingar så testa stödstrumpor om du går mkt,..gococo har i snygga färger =)

2011-08-19 @ 15:34:20
URL: http://www.ettdussinpannor.blogspot.com
Postat av: Knatte

Fin text. Bra text.

2011-08-19 @ 19:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0