KASAM

Begriplighet.
Hanterbarhet.
Meningsfullhet.

Tre ord som deffinerar teorin KASAM. En teori där en forskare har forskat kring synen på hälsa som helhelt.
Man kan utifrån två perspektiv jobba för en bättre hälsa. Salutogent perspektiv ( Vad gör en person som mist allt, fortfarande lycklig tex?)
Eller ur ett patogenesiskt perspektiv, tex. Din kropp är skadad och vi ska hitta ett sätt att bota din sjudom/skada.
Dvs. Man kan se på hälsa ur ett perspektiv där din EGNA roll, sätt att se på DIN tillvaro och din känsla av meningsfullhet avgör hurvida du mår bra eller är "frisk".

Jaa och mycket sådant har jag disskuterat, pratat, lekt med idag i skolan. Kan ju meddela att huvudet är TÖMT på energi just nu! Mina kontorsnissar till celler i hjärnan behöver en liteeeen vilodstund. Ska därför traska iväg till gymmet och springa lite. Styrketräningen orkar jag inte med för kroppen är för trött och energilös.
I med mellis och på träningskläderna!
/// ÄNNIIIII

Juste, jag kan ju tilllägga att jag ska laga middag ikväll för min gulleplutt Oscar. Han jobbar dödspasset idag på Ica så trots min stoooora lust att lägga mig och sova i 24h så är jag faktiskt en väldigt omtänksam person och ska tillreda... PANNBIFF m stekt lök, skivad potatis och lite lingon till. Husmanskost vettni! De är gott d.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0